پورت 443 چیست و چه کاربردی دارد؟

پورت 443 چیست یکی از پرکاربرد ترین پورت‌ها برای ارتباطات امن در اینترنت می باشد. از پورت ۴۴۳ پورت برای ارتباطات از طریق پروتکل HTTPS استفاده می‌شود که یکی از پروتکل‌های امنیتی در اینترنت است. با استفاده از پروتکل HTTPS، ارتباط بین دو دستگاه با استفاده از رمزگذاری SSL/TLS انجام و انتقال اطلاعات بین دو دستگاه کاربر و سرور به صورت رمزگذاری شده منتقل گردد. مهم ترین ویژگی استفاده از پورت 443 جلوگیری از انجام حملات MITM (Man-in-the-middle) می باشد.

 

پورت 443 چیست

 

استفاده از پورت 443 در ارتباطات اینترنتی بسیار مهم است زیرا این پورت به عنوان پورت پیش‌فرض برای ارتباطات امن اینترنتی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، وقتی یک کاربر به یک وبسایت با آدرس از طریق HTTPS متصل می‌شود، سیستم مرورگر اینترنتی از پورت 443 برای برقراری ارتباط با سرور استفاده می‌کند.

 

اگر آدرس دهی سایتی در مرورگر شما با عبارت https: آغاز شود، به این معناست که بارگذاری این سایت از طریق پورت 443 و یک ارتباط امن و رمزگذاری شده بین سرور و مرورگر شما انجام شده است. پورتی که مسئولیت رسیدگی به تمام ترافیک های وب رمزگذاری نشده را بر عهده دارد پورت 80 (HTTP) است و چنانچه فعالسازی SSL برای یک دامنه انجام نشده باشد و بارگذاری از طریق پروتکل https انجام نشود از پورت 80 برای انتقال اطلاعات استفاده می شود، اما زمانی که از گواهینامه های SSL و TLS استفاده می کنیم، ارتباط از طریق پورت 443 انجام می شود و کانال ارتباطی بین مرورگر و سرور رمزگذاری می شود تا از تمام تبادلات اطلاعات محافظت کند.

 

گوگل از سال 2014 میلادی الگوریتم های جستجوی خود را بروز نموده و از فعال بودن HTTPS به عنوان یک عامل برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند، به همین دلیل استفاده از گواهینامه های SSL و پروتکل HTTPS برای مدیران سایت ها به یک ضرورت مهم تبدیل شده است.

 

اموزش نصب المنتور پرو

 

از دیگر کاربردهای پورت 443 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ارسال ایمیل‌های امن با استفاده از پروتکل SMTPS (SMTP over SSL)، پورت 443
  • برای دسترسی به برخی سرویس‌ های ابری نظیر سرویس‌ های ابری مایکروسافت (Microsoft Azure) و گوگل (Google Cloud)

 

 

آیا پورت 443 کاملا امن است و پورت 443 چیست؟

پورت 443 در حال حاضر پرکاربرد ترین پورت در اینترنت است که از آن تقریبا برای بارگذاری تمامی سایت ها استفاده می شود. در واقع این پورت برای تبادل اطلاعات حساس در اینترنت، بسیار امن و قابل اطمینان است و در حالت کلی، رمزگذاری و امنیت اطلاعاتی که بین دو دستگاه از طریق این پورت منتقل می‌شود، بسیار قوی، موثر و قابل اعتماد است.

اما باید توجه داشت که این امنیت برای برقراری ارتباطات امن با سایت‌های معتبر، در شرایطی صدق می‌کند که این سایت‌ها از گواهینامه SSL/TLS معتبری استفاده کنند. بدون گواهینامه SSL/TLS معتبر، اتصال از طریق پورت 443 نمی تواند امن باشد و داده‌ های شما ممکن است در معرض حملات و دسترسی های غیر مجاز قرار گیرند.

همچنین، به عنوان یک پورت شبکه‌ای، پورت 443 نیز ممکن است مورد حملات و نفوذ قرار گیرد. برای مثال، حملات منع خدمت (DDoS)، حملات کلید زنی (Keylogging) و برخی حملات دیگر ممکن است نفوذ به اطلاعات منتقل شده این پورت را فراهم نموده و یا کاربران مورد هدف قرار گیرند.

به طور کلی پورت 443 برای ارتباطات امن در اینترنت، بسیار قابل اطمینان است، اما با توجه به شرایطی که در آن استفاده می‌شود، ممکن است مورد حملات و نفوذ قرار گیرد. توصیه می شود برای امنیت بیشتراز سایت‌ هایی با گواهینامه SSL/TLS معتبر استفاده کنید.

 

 

radikalwp

#رادیکال وردپرس™

منبع کوچک وردپرس فارسی (شعبه دیگری ندارد)

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

(0)
(0)
نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

#پربازدیدترین های هفته
رادیکال وردپرس

المنتور

طراحی صفحات